Wednesday 7 December 2016

Ciri-Ciri Steve Job


STEVE JOBS


1.0 MENGAMBIL RISIKO TERBUKA
Penambahan para usahawan didunia memnyebabkan tingkat persaingan juga semakin sengit. Maka, usahawan yang mampu menyerlah dan dapat mencipta sesuatu produk yang lain daripada yang lain serta dapat memenuhi kepuasan pengguna selaras dengan perubahan masa ini sahaja mampu untuk terus mencipta kejayaan. Oleh itu, sikap berani mengambil risiko ini sangat penting dalam perniagaan. Pemikiran usahawan yang stereotaip adalah salah satu punca para usahawan tidak mahu dan tidak berani mengambil risiko. Hanya segelintir usahawan sahaja yang berani mengambil risiko seperti Steven Paul Job atau dikenali sebagai Steve Job.
Steve Jobs adalah salah seorang usahawan yang sangat berjaya. Walaupun, pada awalnya Steve Jobs pernah gagal dalam perniagaannya. Steve Jobs membangunkan Apple dan membawa perusahaan tersebut kembali hidup setelah dia dipecat dan kemudiannya menyelamatkan semula Apple daripada mengalami kegagalan yang lebih teruk. Sejarah kehidupannya dia Apple sangat penuh dengan cabaran dan risiko yang tinggi, ia diceritakan dalam buku “Becoming Steve Jobs”.
Steve Job sangat berani dalam mengambil risiko, antara risiko yang diambil adalah mengeluarkan kegunaan Flash dari iPhone. Steve Job berbuat demikian kerana berselisih faham dengan Adobe, sikap Steve Job yang egolistik ini menyebabkan beliau menolak menggunakan Adobe Flash pada keluaran iPhone dan iPad walaupun sebahagian besar kandungan multimedia di internet dikuasai oleh Flash. Disebabkan penolakan penggunaan Flash tersebut, Steve Job mencipta sesuatu yang belum pernah dicipta olehnya lagi iaitu layar sentuh untuk iPhone yang pertama. Ketika semua orang menggunakan telefon bimbit yang menggunakan butang, Steve Job telah mencipta telefon pintar dengan hanya menggunakan layar sentuh sahaja.
Namun pada tahun 2007, masyarakat kurang menerima dan bimbang dengan produknya kerana masyarakat telah terbiasa menggunakan “button”.  Kebimbangan tersebut tidak membatalkan niat beliau untuk meneruskan pasaran produknya sehingga telah menjadi satu jenama yang terkenal didunia serta menjadi ikutan pesaing-pesaingnya. Kesimpulannya, Steve Job sangat berani dalam berhadapan dengan risiko. Walaupun produk yang dihasilkan bertentangan dengan produk yang sedia ada dan dilabelkan pelik, namun beliau tetap meneruskan hasratnya sehingga berjaya sehingga tahap ini.
2.0 TEAM ORIENTATED
Usahawan yang berjaya akan mempunyai ciri  orientasi kumpulan. Usahawan yang dapat bekerja dalam kumpulan akan membolehkan beliau menyelesaikan sesuatu masalah yang dihadapi dengan cepat. Pandangan yang diberi oleh ahli kumpulan dapat mencetus idea yang baru yang dapat bersaing dengan usahawan yang lain. Bekerja dalam kumpulan juga dapat mengurangkan tekanan yang dihadapi dan dapat menceriakan suasana tempat kerja. Seseorang yang tidak bekerja dalam kumpulan akan menghadapi kesusahan untuk menyelesaikan sesuatu masalah yang dihadapi. Sebaliknya, seseorang yang bekerja dalam kumpulan akan selalu mencetus idea yang luas biasa yang dapat mengembangkan perniagaan mereka kerana mereka dapat menggabungkan pengetahuan dan kemahiran masing-masing untuk menyiapkan projek yang dijalankan secara bersama-sama.
            Steve Jobs merupakan salah satu usahawan yang mempunyai ciri team oriented. Steve Jobs dilahirkan di San Fransisco. Steve Jobs merupakan salah seorang usahawan yang terkenal di dunia. Beliau merupakan pengasas syarikat Apple. Apple merupakan salah sebuah perusahaan komputer dan telefon pintar yang terkenal di dunia. Beliau mempunyai pasukan kerja yang istimewa. Steve Jobs selalu mementingkan bekerja dalam kumpulan. Beliau akan bekerjasama dengan pekerja-pekerjanya untuk menghasilkan produk yang berkualiti. Dengan mempunyai kerjasama dan komunikasi yang baik antara Steve Jobs dan pekerja-pekerjanya, maka dapat menghasilkan produk yang canggih dan bermutu tinggi seperti MacBook dan Iphone.    

            Steve Jobs dan pasukannya bukan sahaja dapat bekerjasama menghasilkan produk yang benar-benar sempurna, malah mereka juga dapat menyimpan rahsia syarikat. Sebagai contoh, maklumat tentang produk yang terbaru yang akan dikeluarkan oleh Apple tidak pernah dibocor oleh pasukan Steve Jobs. Kita hanya dapat mengetahui maklumat tentang produk tersebut melalui sidang media yang diadakan oleh pihak Apple. Kerjasama yang baik antara Steve Jobs dan pasukannya berjaya menghalang pihak pesaing meniru produk mereka. Hal ini membolehkan syarikat Apple terus berkembang di pasaran dunia dengan mengeluarkan produk yang tercanggih sehingga mempunyai bilangan peminat Iphone yang luas di seluruh dunia.
3.0 OBSERVANT
Mengikut laman web Pusat Rujukan Persuratan Melayu, “Daya Pemerhatian” merujuk kepada perbuatan memerhatikan atau mengamati sesuatu. “Tajam Daya Pemerhatian” pula merujuk kepada kemampuan untuk memberi perhatian dengan teliti dan terperinci serta peka dan cakna terhadap sesuatu situasi. Oleh itu, seseorang usahawan perlulah peka dengan perubahan sekeliling dan mengolah kepada idea-idea yang baru sesuai dengan perubahan tersebut. Idea-idea yang hebat dapat diperolehi apabila seseorang usahawan itu menitikberatkan dan memberi perhatian terhadap situasi dan isu yang berlaku di sekeliling mereka juga dengan apa yang berlaku di seluruh dunia (Strock, 2015).
Selain itu, usahawan yang berdaya saing dan berjaya ialah seseorang yang mempunyai pemikiran di luar kotak. Ini bermaksud, idea tersebut dapat dicapai apabila fikiran dan minda mereka dapat bekerja dengan lebih pantas dan cekap berbanding orang lain. Mereka bijak dan berani berdepan dengan risiko dalam mengambil peluang-peluang keemasan dan mereka berupaya untuk mengenal pasti potensi-potensi dan kemungkinan-kemungkinan yang tidak dapat dilihat oleh orang lain.
Antara usahawan yang mempunyai kelebihan tersebut adalah Steven Paul Jobs (24 Februari 1955 – 5 Oktober 2011) atau dikenali sebagai Steve Jobs. Beliau merupakan seorang tokoh usahawan berjaya dari Amerika Syarikat yang merupakan pengasas, pengerusi dan bekas ketua pegawai eksekutif Apple Inc. Beliau juga dikenali sebagai individu yang merevolusikan dunia teknologi dan pengkomputeran. Sepanjang hidupnya, beliau dan syarikatnya telah menginovasi produk-produk yang sedia ada di pasaran kepada sesuatu yang baharu dan lebih baik (Isaacson, 2011).
Di samping perwatakannya sedikit aneh dan berbeza dengan orang lain serta bersifat egoistik, beliau sangat peka dan mempunyai kelebihan daya pemerhatian yang luar biasa. Steve Job sering memantau anak buahnya dengan turun ke makmal untuk meneliti setiap genap inci produk yang dihasilkan oleh pereka-pereka dan jurutera-juruteranya. Beliau yakin bahawa pemerhatian itu bukan sahaja menggunakan mata dan penglihatan sahaja, namun pemertian ini juga perlu digunakan dengan segala deria yang ada diseluruh tubuh badan. Baginya, melihat dengan mata sama penting dengan menyentuh, merasa dan menghidu.
Hasil daripada pemerhatian yang dilakukan, Sebelum Steve Jobs memperkenalkan kedai jualan produk syarikatnya yang dikenali sebagai “Apple Store, Steve Job mengenalpasti bahawa kebanyakan kedai yang menjual telefon bimbit hanya meletakkan produk mereka di sebalik kaunter berkaca untuk tatapan sahaja dan tidak dapat disentuh. Beliau sedar bahawa manusia suka berinteraksi dengan teknologi. Beliau memahami bagaimana perasaan apabila dapat memegang sesebuah produk itu di tangan sendiri dan tiada halangan untuk merasakan sensasi itu melalui penglihatan dan juga melalui pancaindera yang lain. Sebagaimana beliau menyentuh dan berinteraksi dengan produknya di dalam makmal, seperti itu jugalah dia mahu orang lain mengalaminya (Navarro, 2013).
Pada hari ini, Apple Store mempunyai pulangan atas pelaburan yang lebih tinggi dari mana-mana kedai lain di Amerika Syarikat dan di seluruh dunia (Navarro, 2008). Pendekatan Steve Jobs dalam memerhatikan dunia sama seperti tokoh-tokoh terulung dunia yang lain seperti Leonardo DaVinci, Benjamin Franklin dan Thomas Edison, iaitu memiliki sifat ingin tahu yang sangat tinggi serta tumpuan terhadap perincian. Mereka-mereka ini berbeza dengan kebanyakan orang lain yang hanya melihat dengan mata kasar, tetapi tidak dengan mata hati (Isaacson, 2003).
4.0 VISIONARY
4 Sebab Steve Jobs adalah seorang yang Berwawasan
Steve Jobs adalah seorang usahawan teknologi dan pencipta. Bukan sahaja beliau yang pengasas bersama Apple, beliau juga merupakan Ketua Pegawai Eksekutif Pixar Animation Studios. Beliau bukanlah seorang yang maju dari segi teknologi dan tidak percaya dalam hidup gaya hidup yang mewah. Beliau hidup sederhana, sama dengan eksekutif perniagaan korporat, bukan multi-jutawan. Beliau adalah kesempurnaan, tetapi juga belajar bagaimana untuk bangkit di atas kegagalan dan kelemahan dalam hidupnya.
Beliau Menunjukkan Sebelum Memberitahu
Steve Jobs mendapati bahawa menunjukkan idea seseorang tentang produk dan bukan hanya memberitahu mereka mengenainya dibuat lebih kesan. Ia membantu orang mendapatkan pada halaman yang sama untuk melihat di mana beliau mahu pergi dengan rekacipta. Beliau mempunyai idea-idea, idea-idea menjadi prototaip dan beliau kemudian menunjukkan kepada dunia bahawa idea tunggal boleh membuat kesan yang besar terhadap masyarakat dan menjadi produk utama penggunaan dalam masyarakat.
Beliau Percaya dalam Kegigihan
Steve Jobs percaya kepada kegighan yang berterusan. Kegagalan tidak jelas "tidak" jawapan kepadanya. Beliau mengambil kegagalan, dan bergerak ke hadapan untuk belajar daripada mereka kegagalan. Melalui kegigihan dan percaya kepada dirinya dan produk beliau di Apple, beliau mula merevolusikan cara dunia yang digunakan dan teknologi saw. The Apple iPod, iPhone dan iPad telah merevolusikan teknologi selama-lamanya, dan itu adalah terima kasih hanya kepada kegigihan seorang lelaki yang benar-benar tidak celik teknologi sama sekali.
Beliau pulih selepas Kegagalan Major
Ada yang percaya bahawa semua Steve Jobs lakukan adalah berjaya. Tidak ramai menyedari bahawa beliau mempunyai kegagalan utama dalam hidupnya. Beberapa kegagalan yang akan hancur lain hanya mendorong beliau untuk bekerja lebih keras, berusaha lebih gigih dan cuba lagi. Beliau cuba tidak kira berapa kali ia mengambil masa untuk membuat projek penglihatan betul. Ia tidak kira proses yang diperlukan untuk membetulkan perkara-perkara, walaupun memenatkan dan membosankan, beliau memastikan semuanya dilakukan dalam apa yang dianggap sebagai cara yang betul.
Beliau Berubah Worlds Movie animasi dan Muzik Digital Forever
Steve Jobs mempunyai visi untuk membentuk semula industri filem. Pixar adalah salah satu bayi, yang kemudiannya dijual kepada Disney untuk sejumlah $ 7.4 bilion, sebelum bergerak ke pendigitan industri muzik. Cara bahawa dunia mendengar muzik telah merevolusikan oleh wawasan beliau untuk membuat muzik yang boleh didapati secara digital dan boleh diakses melalui peranti tanpa wayar mudah alih seperti iPod dan iTunes.
5.0 OUTCOME ORIENTATED
Bagaimana perkara yang bekerja di Apple boleh ditentukan dengan melihat kepada pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutif masa yang paling lama. Semua yang Steve Jobs telah, keperibadiannya, kekuatan, dan kelemahan semua dituangkan ke dalam syarikat. Steve Jobs ditakrifkan Apple. Dengan melihat Steve Jobs 'sebagai pemimpin kita boleh memberitahu bagaimana syarikat itu berfungsi.
Steve adalah seorang pemimpin yang berorientasikan tugas. Beliau lebih memberi tumpuan kepada tugas dan organisasi prestasi bukan pada perasaan rakyat. Beliau tidak menganggap perasaan pekerja; dia hanya mendengar idea-idea mereka. Sebagai seorang pemimpin yang tidak konvensional, beliau berbangga dengan apa yang beliau. Beliau yakin gaya pengurusan beliau, percaya kepada apa yang dia lakukan. Steve adalah kesempurnaan mencabar dengan personaliti yang agresif dan mencabar. Beliau menuntut kecemerlangan daripada kakitangan yang disampaikan kritikan tumpul. Sebahagian daripada sebab mengapa beliau dipecat pada tahun 1985 adalah untuk gaya pengurusan mencabar beliau. "Kami mempunyai persekitaran di mana kecemerlangan adalah benar-benar dijangka" membuktikan gaya mencabar beliau. Apabila tugas-tugas yang perlu dilakukan Steve Jobs memastikan tiada kesilapan akan dibuat. Seorang bekas pekerja teringat bertanggungjawab bagi e-mel yang akan dihantar kepada pelanggan epal dengan pelancaran versi baru produk. Steve Jobs akan melibatkan pekerja ini di belakang dan sebagainya pemesejan melalui e-mel untuk menyemak tanda baca mesej. Beliau dianggap sebagai salah satu daripada egomaniacs terkemuka Silicon Valley. Dia mampu untuk mendapatkan orang ramai untuk mengikuti dia mengabaikan sama ada dia suka atau tidak. Kelebihan utama-Nya kepada Apple adalah bahawa dia adalah seorang pemimpin yang tidak konvensional. Beliau tidak menepati dengan apa yang dianggap sebagai perkara yang betul untuk dilakukan dalam bidang perniagaan.
"Old-Fashioned leadership" Drucker seolah-olah apa Steve Jobs percaya. Beliau percaya bahawa terdapat lebih kepada kepimpinan daripada penekanan kepada kualiti peribadi dan karisma. Beliau percaya bahawa kepimpinan adalah kerja. Walaupun perihal kepimpinan ini sesuai dengan Steve Jobs terbaik, dia tidak mampu untuk bersaing dengan keperluan teori Drucker. Dia sentiasa ditakrifkan dan menubuhkan sebuah rasa misi. Dia tahu apa yang perlu mengatakan tidak kepada dan apa yang perlu memberi tumpuan kepada. Sebagai contoh, Steve Jobs membolehkan syarikat-syarikat untuk tampil dengan senarai 10 perkara yang perlu bekerja, dan dia melintasi keluar 7 bahagian untuk mengekalkan fokus. Steve Jobs tidak menerima kepimpinan sebagai satu tanggungjawab dan bukan pangkat dan tidak memelihara kepercayaan orang lain. Ini terbukti dengan isu-isu kerahsiaan dan kepercayaan Apple yang saya kemudian akan bercakap tentang dan cara Steve Jobs adalah bos agresif yang sangat keras dengan dia pekerja.

1 comment: